Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Může se to stát v pražském metru?

Čtrnáct mrtvých při výbuchu v Petrohradě, desítky zraněných, ochromená doprava. Loni útok na metro v Bruselu, před tím v Londýně, Tokiu, několikrát v Moskvě.. z hlediska teroristů je metro oblíbeným cílem.

Důvody jsou zřejmé: minimální riziko odhalení, protože cestující v městské hromadné dopravě není možné účinně lustrovat, přitom s relativně jednoduchými vstupy jsou zaručeny velmi vážné materiální i lidské škody, stejně jako mezinárodní publicita a silný psychologický dopad – ostatně kdo z nás se cítí bezpečně v úzkém temném tunelu mnoho metrů pod zemí?

Člověk si logicky pokládá otázku, zda se něco takového může stát i u nás. Jsou cestující pražského metra v bezpečí?

Můžeme se samozřejmě uklidňovat zprávami BIS, které každý rok opakují, že bezpečnostní složky nemají žádné informace o bezprostřední teroristické hrozbě mířící na Českou republiku. I tím, že u nás nemáme silné přistěhovalecké komunity ani konvertity, Češi sami jsou národ holubičí povahy a potenciální teroristé zde nemají podpůrnou síť, která by umožňovala přípravu významného teroristického činu.

Obávám se však, že hlavním důvodem, proč žádný teroristický útok v Česku doposud spáchán nebyl, není bdělost našich bezpečnostních složek nebo účinná preventivní opatření, ani skvělé rady generála Šándora vedení dopravního podniku. Velký teroristický útok v České republice by prostě byl, ehm, tak nějak pod úroveň. Proč plýtvat časem a energií na přípravu útoku v zemi, která nemá ani ustálený mezinárodní název?

Je to dobře, protože kdyby nedejbože k útoku v pražském metru došlo, následky by mohly být katastrofální. Kde a kdy se nějaký fanatik rozhodne odpálit dost dobře předvídat nelze. Na základě minulých útoků však lze identifikovat slabiny, které vedou ke zbytečným úmrtím v důsledku paniky a technických nedostatků metra. Tak například v Tokiu se několik pasažérů otrávilo výpary z vypuštěného plynu, protože v uzavřeném prostoru nebylo možné otevřít dveře ani okna soupravy.  V Londýně po výbuchu jedné ze souprav uvnitř tunelu bylo zničeno osvětlení a lidé se v kouři, tmě a za sténání zraněných pokoušeli dostat ze souprav dveřmi po stranách vagónu, protože nevěděli, že evakuace probíhá prvním nebo posledním vagónem a že po stranách tunelu je uloženy kabely vysokého napětí, takže došlo k vážným zraněním po zásahu proudu.

Jak jsou tyto zkušenosti zohledněny u nás?

Minimálně. Zatímco cestující pražského metra na lince B mají možnost v případě nutnosti manuálně otevřít okna, resp. menší část v horní polovině, v soupravách na lince C okna otevřít a zajistit krizové odvětrání vůbec nelze.

I když jsou vozy metra vybaveny akustickým a optickým informačním systémem, jde pouze o jednostrannou komunikaci řidiče k cestujícím. Lidé tak nemají v mimořádné situaci žádnou možnost komunikovat s řidičem, příp. dispečerem nejbližší stanice, nahlásit mu rozsah škod v konkrétní soupravě nebo stav a počet zraněných. V kodaňském metru jsou tunely osvětlené – u nás teprve dopravní podnik jedná o pokrytí tunelů mobilním signálem, což byl další z kritických faktorů pro zásah záchranných složek po útoku na metro v Londýně.

Při výpadku osvětlení zabrání panice fotoluminiscenční označení uvnitř souprav – ani to u nás nemáme. Stejně tak instrukce pro evakuaci – vedení podniku spoléhá na to, že je cestujícím podá řidič nebo dispečer stanice, nepočítá však s tím, že řidič může být při výbuchu zabit (což se stalo v Londýně) a že bude poškozen přívod elektřiny, nemluvě o nutnosti vybavit soupravy prostředky první pomoci, které zvýší šanci na přežití pasažérů bezprostředně po incidentu před příjezdem záchranných složek.  

Až uslyšíme, že metro i krizové složky jsou na případný zásah skvěle připraveny, protože jej roky pilně nacvičují, zeptejme se, na jaký typ útoku se vlastně připravují. Je šokující, že všechna cvičení v metru byla doposud vedena pro případ útoku sarinem, ke kterému v metru došlo pouze jednou, a to před 22 lety v Japonsku! Násobně vyšší je přitom pravděpodobnost, že by případný útok byl proveden improvizovanou výbušninou, což by z hlediska ničivého dopadu bylo mnohem závažnější a pro záchranu cestujících také mnohem náročnější.

Závěr nechť si čtenář udělá sám. Já, kdykoliv to jen jde, jezdím tramvají.

A také se modlím za to, abychom na mapě teroristů zůstali zcela bezvýznamnou a nezajímavou zemičkou.

Autor: Valérie Špátová | úterý 25.4.2017 13:07 | karma článku: 33,57 | přečteno: 2581x
  • Další články autora

Valérie Špátová

A když vydržíte, uvidíte zlaté prasátko

Zlaté prasátko je skvělá věc. Zvlášť když jeho zjevení, na rozdíl od našich vánočních tradic, není v čase přesně určeno. To se potom dá slibovat a žádat, abychom vydrželi, až do nekonečna.

3.3.2021 v 13:56 | Karma: 23,70 | Přečteno: 786x | Diskuse| Společnost

Valérie Špátová

Ekonomický imigrant praotec Čech

...tuším kolem hory Řípu mezi dvěma řekami, Ohří a Vltavou, prvá zařídil svá sídla, prvá založil obydlí a radostně na zemi postavil bůžky, jež sebou na ramenou přinesl.

8.8.2019 v 17:32 | Karma: 15,52 | Přečteno: 699x | Diskuse| Společnost

Valérie Špátová

Auto přejelo seniorku. Mladíci umlátili bezdomovce. Potopila se loď s migranty.

Sdělení zprávy? No, je to blbý. Auta by neměla přejíždět lidi a umlátit člověka k smrti, hm, to je taky silný kafe. Ale víte co? Moc se tím netrapte.

4.7.2019 v 17:59 | Karma: 12,48 | Přečteno: 684x | Diskuse| Společnost

Valérie Špátová

Ziskovky aneb charita ze státního rozpočtu

Znám jednu farmu. Farmu biofarmu. Leží v malebném, hornatém koutu naší krásné země. Každý rok tam na jaře traktory stahují z lesů telata, co nepřežila zimu venku.

10.9.2018 v 8:08 | Karma: 40,24 | Přečteno: 1779x | Diskuse| Společnost

Valérie Špátová

Příroda si s lidstvem poradí! Vážně?

Vysychání vodních zdrojů, lokální války, migrace, to vše nás podvědomě vede k jednomu jedinému tématu: přelidnění. Začíná nás tady prostě být moc. Až příliš.

16.8.2018 v 11:13 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1257x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Do konce roku by se mohlo konat další jednání české a ukrajinské vlády, řekl Fiala

4. května 2024  6:48

Do konce letošního roku by se podle premiéra Petra Fialy mohlo konat další společné jednání české a...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2336x
Hodná feministka, která věří v sílu přírody a humoru :o)

Seznam rubrik